Efficiënt parkeerbeheer voor woningcorporatie De Alliantie

Overview

Telefoontjes over parkeerproblemen overspoelden de servicedesk van woningcorporatie De Alliantie. De verouderde parkeersystemen kostten de vastgoedbeheerder tijd, mankracht, geld en ergernis. In 2015 nam de organisatie CETEQ aan als strategisch partner. Een intensieve samenwerking met modern en efficiënt parkeerbeleid voor meer dan 70 parkeerlocaties volgt. Een soepel systeem met een bewonersportal, contactloze toegang en een centraal aanspreekpunt is het succesvolle resultaat.

Overbelaste servicedesk vraagt om moderne oplossingen

Woningcorporatie De Alliantie biedt met meer dan 50.000 woningen mensen een thuis. Ongeveer 90% van hun totale woningaanbod is bestemd voor sociale huur. Het merendeel daarvan staat in Amsterdam, maar de vastgoedbeheerder is ook actief in de regio Amersfoort, Noord-Veluwe en Zeewolde.   De woningcorporatie streeft naar een goede kwaliteit van wonen en leven en laat zich daarom adviseren over onderhoud en betaalbaarheid door huurdersorganisaties, gemeenten en professionele partijen als CETEQ.   De Alliantie heeft naast duizenden woningen ook een groot aantal parkeergarages in beheer. Huurders moeten hun auto kwijt en vooral in dichtbevolkte buurten, zoals de Amsterdamse Jordaan en De Pijp waar de parkeerdruk enorm hoog is, is dat een uitdaging. De servicedesk van De Alliantie werd overbelast met telefoontjes van huurders met parkeerproblemen. Overvolle parkeergarages, illegaal geparkeerde voertuigen, ongenodigde gasten waren aan de orde van de dag en zorgden voor een hoop irritatie. De Alliantie miste de expertise om de huidige situatie te veranderen in een efficiënt parkeerbeleid. De woningcorporatie had behoefte aan moderne en kostenbesparende oplossingen om het  parkeerbeheer en bijbehorende toegangscontrole te vernieuwen. In CETEQ hebben zij de betrouwbare, strategische partner gevonden waarmee ze in 2015 een intensieve samenwerking zijn aangegaan. Zowel voor hun nieuwbouwprojecten als het bestaande vastgoedbestand heeft CETEQ meer dan 70 parkeerlocaties van een efficiënt parkeerbeleid en moderne toegangscontrole voorzien.   

Onze oplossingen

1

Nedap Moov

In de oude situatie openden huurders de parkeergarage met een afstandsbediening. Om de parkeergarage te betreden, gebruikten ze een toegangspas. Het nadeel van deze technologische hulpmiddelen is dat ze kwijt en/of beschadigd kunnen raken. Met tienduizenden huurders moesten deze afstandsbedieningen en pasjes daarom op grote schaal vervangen worden. Medewerkers van De Alliantie hadden een dagtaak aan het oplossen van dit soort zaken. CETEQ’s antwoord hierop is een hypermodern systeem zonder afstandsbedieningen en pasjes. CETEQ koos in deze om de MOOV-productlijn van de Nederlandse fabrikant Nedap in te zetten. Nedap MOOV maakt dankzij automatische voertuigidentificatie het beheer van parkeervakken eenvoudig en veilig. De multitenant module zorgt voor optimaal gebruik van de parkeercapaciteit ook wanneer er meerdere huurders dezelfde parkeerlocatie delen. De parkeergarage is voor bestuurders tegenwoordig toegankelijk via voertuigdetectie. CETEQ heeft in alle garages hetzelfde kentekenherkenningssysteem van Nedap geïnstalleerd. De automatische camera’s maken voertuigidentificatie over lange afstand mogelijk. Hierdoor behoren afstandsbedieningen tot de verleden tijd.

2

Contactloze Toegangscontrole

Voorheen hadden huurders een elektronische pas nodig om hun auto in de parkeergarage te bereiken. Met een intelligente oplossing van CETEQ’s IT-specialisten is dit niet langer nodig. Zij ontwikkelden een koppeling waarmee huurders met een telefoontje toegang krijgen tot de parkeerlocatie. Belt de bestuurder naar het gratis 0800-nummer, dan herkent het parkeersysteem het telefoonnummer. Het systeem controleert of nummer gekoppeld is aan het voertuig dat daadwerkelijk geparkeerd staat en de deur opent.

3

CETEQ’s bewonersportal voor eenvoudig beheer

Het CETEQ Bewonersportal geeft bewoners de bevoegdheid hun eigen kentekens en telefoonnummers te koppelen. Hiervoor hoeven ze dus niet te bellen met de servicedesk van De Alliantie. Als huurders op de CETEQ Bewonersportal inloggen, kunnen ze daar maximaal tien kentekens registreren. Dat geeft de gelegenheid om verschillende voertuigen binnen te laten op wisselende tijdstippen, zelfs als ze maar één parkeervak huren. Wanneer de hoofdhuurder weg is met de auto, kan daardoor een ander geregistreerd voertuig de parkeergarage betreden, bijvoorbeeld van een huishoudster of ander familielid.

4

Een centraal aanspreekpunt

Bewoners bellen voor vragen, misbruik en storingen direct met CETEQ als dienstverlener. Ze hoeven slechts één centraal nummer te bellen, zonder doorverbonden te worden. De meldkamer van CETEQ staat dag en nacht klaar om de huurders snel en accuraat van dienst te zijn.  Op deze manier wordt werk uit handen genomen voor De Alliantie. Meerdere medewerkers werken fulltime aan het afhandelen van honderden telefoontjes van huurders per week. Daarnaast zijn er ook altijd monteurs onderweg die werken aan de techniek van de toegangscontrolesystemen en om te repareren waar storingen met deuren, speed gates of slagbomen zijn.

Resultaat

Bewoners krijgen te allen tijde de juiste, deskundige dienstverlening. In veel gevallen gaat het om uitdagingen waar de beheerder zelf geen capaciteit en expertise voor heeft. Door de woningcorporatie werk uit handen te nemen  op het gebied van parkeerbeheer, kunnen ze zich volledig richten op hun core business; de bouw, verhuur en onderhoud van sociale huurwoningen. Daarnaast:

  • Voelen zowel huurders als medewerkers van de woningcorporatie zich beter gehoord en geholpen.
  • Is er 24/7 support en controle, waardoor het aantal calamiteiten in en rond de parkeergarages aantoonbaar verminderd is.
  • Helpen technologische vernieuwingen en digitalisering van de huurdersprofielen via de CETEQ Bewonersportal de kosten op termijn te verlagen.